
Інформаційне агентство ГО «Антикорупційна правозахисна рада» провело власне журналістське розслідування, у результаті якого була виявлена група шахраїв із Кам’янського та Верхньодніпровська, які розкрадали пожертви на армію. З потерпілими вони встановлювали зв'язок за допомогою соціальних мереж та мобільного зв’язку. Про це повідомило агентство.
Справу на контролі тримає Дніпропетровська обласна прокуратура, оскільки розкрадання волонтерської та гуманітарної допомоги є актуальною та розповсюдженою проблемою під час воєнного стану.
Шахраї телефонували жінкам, які збирали для своїх чоловіків-військових гроші на лікування після поранення, та шляхом обману отримували доступ до їхніх рахунків.
В Україні під час воєнного стану немає людей, які б не чули про телефонних шахраїв, що через махінації отримують доступ до банківських рахунків, карток, та знімають з них гроші.
Кожен українець може сказати, що хтось з його родичів, знайомих став жертвою телефонних шахраїв.
Кожен українець може згадати, що йому (або ж знайомому) телефонували з наступним повідомленням: «Це служба безпеки банку, ми побачили підозрілу активність на вашому рахунку…» А далі у жертви випитували дані картки та знімають гроші.
Багато українців отримували повідомлення приблизно з таким текстом: «Допомога від ООН, щоб отримати, зателефонуйте».
Шахраї телефонують людям, які постраждали від війни, переселенцям, інвалідам, хворим, що самі потребують допомоги. Вони тиснуть на емоції, на відчай, щоб отримати інформацію про картки. У результаті в бідних, пенсіонерів, інвалідів забирають останню копійку.
Нерідко шахраї збирають інформацію про потенційну жертву в соціальних мережах, в її оточенні, дізнаються про матеріальний стан жертви, її слабкості, родичів, звички. Все це робиться для того, щоб знайти підхід до неї. А згодом може статися, наприклад, така ситуація: жертві телефонує нібито родич та схвильовано розповідає: «Це брат Антон, я потрапив до лікарні, мені потрібні гроші негайно, бо без цього не нададуть допомогу, ти можеш перерахувати, а мені привезуть діти трохи пізніше, я зразу ж тобі поверну». Це телефонує шахрай, який імітує голос родича. Стратегія шахрая – приголомшити, розповідаючи легенду, щоб у жертви не було часу засумніватись.
Про шахраїв чули всі, але все одно випадки шахрайства відбуваються масово. Виникають й нові легенди, за допомогою яких «розводять» на гроші.
Місто Дніпро стало відомим за останні роки не тільки в Україні, але й за її межами, як «столиця» телефонного шахрайства (ми писали про це в минулому). У Дніпрі та Кам’янському постійно викривають шахрайські call-центри, кожен з яких нараховує десятки співробітників. В інтернеті розміщено багато оголошень про роботу в колл-центрах, запрошують активних людей, молодь, студентів, але жодних подробиць не розкривають у повідомленні, окрім обіцяння високої зарплатні. Це в більшості випадків вказує на шахраїв, які вербують до своєї групи виконавців. У таких колл-центрах працюють за методичками, телефонують потенційним жертвам. Охоплення – Україна та сусідні країни, де розмовляють російською.
Зазвичай вони діють в соціальних мережах, зокрема, в Фейсбуці. Тут вони збирають інформацію про потенційних жертв.