2 грудня цього року Міністерство юстиції України на своєму офіційному вебсайті (https://minjust.gov.ua/) оприлюднило роз’яснення, що робити, якщо право власності на житло зареєстроване лише на папері в БТІ. Розкажемо про це докладніше.
Реєстрація прав на нерухомість до 2013 року
У частини населення, що володіє нерухомістю, право власності на нерухоме майно було зареєстроване до 1 січня 2013 року в Бюро технічної інвентаризації (БТІ) лише на паперових носіях, тобто така інформація відсутня в Державному реєстрі прав та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, що є його невід’ємною архівною складовою частиною.
Права на нерухомість таких власників підтверджуються лише паперовими документами, наприклад, свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, договором купівлі-продажу, свідоцтвом про право на спадщину або іншими документами, що підтверджують набуття права власності на нерухоме майно.
Чому актуальна реєстрація в Державному реєстрі прав
Такі документи та реєстрація в БТІ є чинними, держава їх визнає та не зобов’язує власника майна реєструвати своє право в Державному реєстрі прав. Проте в умовах воєнного стану реєстрація прав у Державному реєстрі прав є актуальною, оскільки є великий ризик втрати паперових документів, що підтверджують право власності, знищення та залишення на окупованих територіях архівів БТІ.
Також реєстрація права власності на об’єкт нерухомого майна в Державному реєстрі прав є необхідною передумовою для отримання в подальшому компенсацій за програмою єВідновлення.
Для власників, у кого права власності виникли та оформлені до 2013 року, ця послуга є безоплатною.
Як подати заяву на реєстрацію
Подати заяву на реєстрацію прав на нерухоме майно:
- у паперовій формі через ЦНАП до державного реєстратора або нотаріуса за місцезнаходженням нерухомості (в межах області). Звертаємо увагу, у разі якщо нерухоме майно розміщено в Автономній Республіці Крим, Донецькій, Сумській, Дніпропетровській, Запорізькій, Луганській, Миколаївській, Харківській, Херсонській, Чернігівській областях або місті Севастополі, звернутися можна до будь-якого державного реєстратора, нотаріуса в межах України;
- в електронній формі через державний Портал Дія (крім Луганської та Донецької областей, а також Автономної Республіки Крим).
Додаткові умови та дії у разі втрати архівів
Зауважимо, якщо право власності на нерухоме майно набуте до 2013 року, державний реєстратор зобов’язаний запитати від БТІ інформацію, необхідну для проведення реєстрації (якщо відповідні документи не були подані заявником).
У випадку якщо архів БТІ знищений або залишився на тимчасово окупованій території, то заявник може звернутися до суду для підтвердження свого права власності.
Ігор Ворон, юрист