Пенсія у зв’язку з втратою годувальника та умови призначення: роз’яснення ПФУ

Надіслав: ilona , дата: ср, 11/12/2025 - 15:02
ворон

26 жовтня цього року Головне управління Пенсійного фонду України у Закарпатській області на своєму офіційному сайті (https://www.pfu.gov.ua/zk/) надало роз’яснення щодо умов призначення пенсії у зв’язку з втратою годувальника. Розповімо про це більш детально.

Умови призначення пенсії після втрати годувальника

Пенсія у зв’язку з втратою годувальника призначається непрацездатним членам сім’ї померлого годувальника, які були на його утриманні. Для цього у годувальника на день смерті має бути страховий стаж, достатній для призначення пенсії по інвалідності ІІІ групи. Виняток становлять випадки, коли годувальник зник безвісти за особливих обставин – у такому разі вимога щодо наявності страхового стажу не застосовується.

Хто має право на пенсію

Право на пенсію у зв’язку з втратою годувальника мають:

- чоловік (дружина), батьки, якщо вони є особами з інвалідністю або досягли пенсійного віку;

- діти померлого годувальника (у тому числі ті, що народилися протягом 10 місяців після його смерті) – якщо їм ще не виповнилося 18 років, або старші цього віку, якщо вони стали особами з інвалідністю до досягнення 18 років;

- чоловік (дружина), а в разі їх відсутності – один з батьків або брат чи сестра, дідусь чи бабуся померлого годувальника незалежно від віку і працездатності, якщо він (вона) не працюють і зайняті доглядом за дитиною (дітьми) померлого годувальника до досягнення нею (ними) 8 років;

- діти, які навчаються за денною формою у школах, професійно-технічних чи вищих навчальних закладах – до завершення навчання, але не довше ніж до 23 років. Це право зберігається і під час перерви між навчанням (до 4 місяців). Діти-сироти мають право отримувати пенсію до 23 років незалежно від того, навчаються вони чи ні.

Розмір пенсії

Пенсії у зв’язку з втратою годувальника виплачують у такому розмірі:

- одному непрацездатному члену сім’ї – 50 % пенсії за віком померлого годувальника;

- двом і більше – 100 % пенсії за віком померлого годувальника (розподіляється між ними рівними частинами).

Мінімальний розмір пенсії у зв’язку з втратою годувальника з урахуванням щомісячної державної допомоги не може бути нижчим:

- на одного непрацездатного члена сім’ї – 100 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (2361 грн – у 2025 році);

- на двох непрацездатних членів сім’ї – 120 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;

- на трьох і більше непрацездатних членів сім’ї – 150 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Строк, на який призначається пенсія

Пенсія у зв’язку з втратою годувальника призначається на весь період, протягом якого член сім’ї померлого годувальника вважається непрацездатним, а членам сім’ї, які досягли пенсійного віку, – довічно.

Які документи потрібні для призначення пенсії

Документи, необхідні для призначення пенсії:

- заява;

- документ про місце проживання (реєстрації);

- РНОКПП (ідентифікаційний код) або свідоцтво про загальнообов’язкове державне соціальне страхування особи, якій призначається пенсія, та померлого годувальника (у разі наявності);

- свідоцтво про народження або паспорт заявника;

- свідоцтво про смерть годувальника або рішення суду про визнання його безвісно відсутнім чи оголошення його померлим, або витяг із Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин;

- довідка про склад сім’ї померлого годувальника (за наявності);

- документи, що засвідчують родинні стосунки члена сім’ї з померлим годувальником;

- довідка з навчального закладу  для дітей, які навчаються за денною формою;

- довідка про догляд за дітьми до 8 років (якщо хтось із родичів здійснює догляд);

- документ про перебування на утриманні годувальника (крім дітей);

- документи про стаж роботи (за потреби – якщо відсутня трудова книжка);

- для військовослужбовців – довідка з військової частини або військкомату, що засвідчує дату та причину смерті, або документ про його визнання безвісно відсутнім або оголошення померлим;

- для ліквідаторів аварії на ЧАЕС – експертний висновок про зв’язок смерті з наслідками аварії (крім дружин (чоловіків) ліквідаторів наслідків аварії на ЧАЕС, віднесених до категорії 1).

Як подати заяву

Подати заяву можна таким чином:
- особисто до територіального органу Пенсійного фонду України;

онлайн – через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду (portal.pfu.gov.ua) або вебпортал Дія (diia.gov.ua).

Заяву можна подати протягом 12 місяців після смерті годувальника.

Ігор Ворон, юрист