Ключові правила та порядок анулювання реєстрації платника ПДВ: роз’яснення ДПС

Надіслав: ilona , дата: пт, 12/26/2025 - 10:29
ворон

28 листопада цього року Головне управління ДПС в Івано-Франківській області на своєму вебсайті (https://if.tax.gov.ua/) надало податкове роз’яснення щодо ключових правил та порядку анулювання реєстрації платника ПДВ. Зараз про це більш детальніше.

Підстави та порядок анулювання реєстрації платника ПДВ

Анулювання реєстрації платника ПДВ відбувається у випадках, коли підприємство або ФОП більше не відповідають вимогам для перебування в реєстрі платників ПДВ, припиняють діяльність або переходять на спрощену систему  оподаткування.

Порядок анулювання визначений статтею 184 Податкового кодексу України та Положенням про реєстрацію платників ПДВ, затвердженим наказом Міністерства фінансів України № 1130.

Коли реєстрацію можуть анулювати

Реєстрація платника ПДВ підлягає анулюванню, якщо:

- загальна вартість оподатковуваних товарів/послуг за останні 12 місяців менша за 1 млн грн і платник подає заяву про анулювання;

- підприємство або ФОП припиняє діяльність та затверджує ліквідаційний чи розподільчий баланс;

- платник переходить на спрощену систему оподаткування, що не передбачає сплату ПДВ;

- протягом 12 місяців не подаються декларації з ПДВ та/або подаються декларації без операцій;

- є рішення суду про недійсність установчих документів, ліквідацію чи позбавлення статусу суб’єкта господарювання;

- платник-фізична особа померла, визнана недієздатною чи безвісно відсутньою;

- припинилася дія договору, на підставі якого особу було зареєстровано платником ПДВ.

У випадках припинення діяльності або переходу на єдиний податок без ПДВ анулювання проводиться автоматично.

Як подати заяву

Для анулювання реєстрації платник подає заяву за формою № 3-ПДВ до контролюючого органу за місцем обліку. Документ можна подати і в електронному вигляді.

Результат розгляду заяви

Протягом 10 календарних днів після отримання заяви контролюючий орган:

- анулює реєстрацію за наявності визначених підстав;

- пропонує подати нову заяву, якщо у документі є помилки чи відсутні дані;

- відмовляє, якщо немає законних підстав або платник зобов’язаний бути зареєстрованим.

Якщо заява не подається

За наявності підстав для анулювання, контролюючий орган складає документ за формою № 6-РПДВ, один примірник якого надсилається платнику, та анулює реєстрацію платника ПДВ. Інформація про анулювання з’являється в електронному кабінеті.

Яка дата анулювання

Анулювання реєстрації відбувається з дати:

- подання заяви або прийняття рішення контролюючого органу;

- зазначеної у судовому рішенні;

- припинення дії договору чи ліквідації;

- державної реєстрації припинення юрособи чи ФОП;

- переходу на єдиний податок без ПДВ.

Що змінюється після анулювання

Особа, реєстрацію якої анульовано:

- позбавляється права на віднесення сум ПДВ до податкового кредиту,

- не може складати податкові накладні.

Ігор Ворон, юрист