5 листопада цього року Міністерство юстиції України на своєму офіційному сайті (https://minjust.gov.ua/) оприлюднило роз’яснення, чи може військовослужбовець визначити, хто отримає одноразову грошову допомогу в разі його загибелі. Розкажемо про це докладніше.
Право членів родини на одноразову грошову допомогу
Члени родини загиблих військовослужбовців мають право на одноразову грошову допомогу. Порядок розподілу цих коштів між членами родини визначено законом «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
Особисте розпорядження військовослужбовця
Водночас військовослужбовець або військовослужбовиця можуть самостійно вплинути на те, хто і в яких частках отримає цю допомогу у разі їхньої загибелі. Для цього їм потрібно скласти особисте розпорядження. Це письмовий документ, що визначає осіб, яким має бути виплачена одноразова грошова допомога, та містить інформацію про частки кожної особи у відсотках.
В особистому розпорядженні можна вказати будь-кого – незалежно від родинних чи інших зв’язків.
Проте, навіть якщо у документі зазначено іншу особу, частину допомоги все одно мають право отримати:
- малолітні, неповнолітні та повнолітні непрацездатні діти військовослужбовця;
- непрацездатна вдова (вдівець);
- непрацездатні батьки.
Кожен з них має право на 50% тієї частки, яка належала б йому, якби не було особистого розпорядження (відповідно до статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»).
Порядок оформлення, зберігання та зміни особистого розпорядження
Особисте розпорядження можна написати самостійно у довільній формі та засвідчити у нотаріуса або у командира військової частини. Оригінал документа зберігатиметься у ТЦК та СП в особовій справі військовослужбовця, а копія — у нього самого.
Важливо пам’ятати: зміст особистого розпорядження не підлягає розголошенню. Але допускається його скасування. Для цього необхідно подати відповідний рапорт. Тоді оригінал документа вилучається з особової справи та повертається військовому.
Що стосується змін, то вносити їх у існуючий документ не можна. Але можна скласти новий – він автоматично скасовує попередній.
Ігор Ворон, юрист